Consumenten Reviews

Hoe doen we het goed? 

Oh, een review plaatsen... We doen het allemaal. De ene doet het graag en met plezier, de andere omdat hij graag laat weten aan toekomstige bezoekers wat ze kunnen verwachten. Andere vinden zichzelf een journalist en andere denken het nieuwe culinaire wereldwonder te zijn. Enfin, iedere zijn meug. Gelukkig proberen de meeste mensen een eerlijke objectieve mening te geven. Andere proberen de volgende klanten te behoeden of op de hoogte te houden van de verwachtingen. Dan heb je de reviewer die niet alleen zijn frustratie kwijt wil, maar uit wraak, het etablissement een loer wil draaien op een unfaire manier en ze het liefst zo diep mogelijk wil raken in hun portemonnee.

Als consument is het natuurlijk niet altijd evident om alles in het juiste perspectief te plaatsen. Per slot van rekening is er de vrije meningsuiting. Toch is het ook belangrijk dat men voordat iemand door het slijk te halen met een slechte, onterechte, review moet inzien dat dit ongeziene consequenties kan hebben en het effect ervan vaak niet meer in verhouding staat tot de belevenis die men ervoer.

Men was tevreden of maakte een onverwacht leuk moment mee en dan wil men dat ook laten weten aan de rest van de wereld. Volkomen terecht! Het komt ook wel eens anders voor. Je dacht er goed te worden behandelt en had bepaalde verwachtingen maar tijdens je bezoek viel dit eigenlijk dik tegen.


Hoe probeer je nu toch om op een faire en objectieve manier je mening te geven?


We laten ons in de eerste plaats altijd leiden door onze emoties. Besef dit goed. Soms hebben we de indruk dat we een slechte ervaring beleefden, maar eventjes vergaten we de ruzie met onze partner, het slechte nieuws die we deze morgen ontvingen, de zware factuur die op ons gemoed werkt, het slechte weer, de drukte op het werk of in de stad.
Probeer in de eerste plaats jezelf af te vragen of er niets is die je gemoed, onbewust, al eerder op onweer had gezet.


Is een kritische blik rechtvaardig?


Ook al heeft iedereen het recht om zijn eigen mening te geven toch moeten we ook alles proberen in het juiste perspectief te plaatsen. Wanneer we uit eten gaan in een etablissement die ruim boven ons budget ligt dan hebben we andere verwachtingen (en vaak onterechte) dan wanneer we een hamburger gaan eten bij McDonald's. Soms blijkt dat we eigenlijk, om eerlijk te zijn, veel te kritisch waren, gewoon omdat we al redelijk geƫrgerd waren door de dure prijs (ook al wisten we dit vooraf). We laten ons vangen door een kleine (of een grote) fout en onbewust gaan we plots elk klein detail, die eigenlijk geen echte ergernis was, uitvergroten tot bovenmaatse proporties. Van een mug een olifant maken.

Hoe voorkomt men dit?


In eerste instantie probeer altijd eerst terugkoppeling te geven tijdens het restaurantbezoek. Wat men ter plaatse niet durft mee te delen zal vaak achteraf ook geen zoden meer aan de dijk brengen en is de review eigenlijk nutteloos. Het is onsportief om zonder je klacht de zaak te verlaten en dan pas online je gal uit te spuwen. Men dient op zijn minst het etablissement de kans te geven een fout of een opmerking recht te zetten. Meestal biedt dit een oplossing met een mooier resultaat en zal de rest van de beleving beter meevallen dan wanneer men alles opkropt.


Besef dat het etablissement ook na de review een recht van antwoord heeft. Als het etablissement dan pas kan terugkoppelen zal het waarschijnlijk nog weinig oplossingen bieden of zullen ze er op attenderen dat men beter ter plaatse had gereageerd en het toen waarschijnlijk meteen had kunnen oplossen.


Een slechte review plaatsen alleen om frustraties te uiten heeft geen nut. Wraak brengt niets op. Na enkele dagen is de review al zo diep in de lijst gezakt dat niemand er nog aandacht voor heeft. Als de gemiddelde score van een etablissement 4 sterren is en men geeft een 1, dan is de kans groot dat niemand geloof zal hechten aan die review. Ook de schrijfstijl wordt door lezers bekeken. Hoe vaker en hoe harder het commentaar en de vuile woorden die men gebruikt, hoe groter de kans dat men de review niet geloofd en ervan overtuigd zal zijn dat de bedoelingen van de reviewer niet eerlijk waren. De (slechte) reviewer valt dus al snel door de mand.


De beste manier is om eerst eens alles op papier te zetten en over alle commentaar goed na te denken. Zet het op papier, schrijf het van je af. Het lucht op en dat zal helpen om daags daarna je review in een juistere en objectievere context te plaatsen. Laat wat je hebt opgeschreven rusten en slaap er zelf ook een nachtje over. Stort je review niet meteen, impulsief op een beoordelingssite. Herlees na de rustperiode de review en denk nog eens goed na of men zich niet teveel heeft laten meeslepen door de emoties of de slechte vibes die eigenlijk niets te maken hadden met de beleving in het etablissement.


Bekijk volgend vragenlijstje voor men de beoordeling post.

  • Heb je ter plaatse het probleem aangekaart?

  • Heeft het bedrijf een alternatief aangeboden of naar een oplossing gezocht?

  • Was de geboden oplossing bevredigend?

  • Hadden beide partijen dezelfde visie over het probleem?


Heb je JA geantwoord op volgende vragen:

  • Staat de beoordeling in verhouding tot de prijs-kwaliteit die je ervoor betaalde?

  • Is de beoordeling objectief en vrij van externe factoren?

  • Is de beoordeling vrij van emotionele drijfveren?

  • Lagen de verwachtingen in lijn met het aanbod, het concept en de categorie?

  • Is de review vrij van drama en ongepaste woordenschat?

  • Heb je de review opbouwend verwoord?

  • Heb je bijwoorden zoals: te, erg, zeer, veel, heel en meer vermeden?


Dan kun je met een gerust hart je beoordeling posten.